Veelgestelde vragen


Prijzen/Betalen

  • Hoeveel kost een bezoek aan Planckendael?

    Bekijk het overzicht van de tarieven.

  • Hoe kan ik betalen?

    Aan de kassa en in het park kan je betalen met cash geld, bancontact, kredietkaart (Visa, Mastercard, American Express, Diners Club), ecocheques*, sport- en cultuurcheques en maaltijdcheques**. We aanvaarden Sodexo ecopass (papier), Sodexo lunchpass (enkel elektronisch), Sodexo cadeaupas en Sodexo cultuurpass + Edenred Ticket Restaurant (enkel elektronisch), Edenred ecocheque, Edenred supreme award, Edenred sport & culture. Leden van de gezinsbond kunnen aan de inkomkassa betalen met het saldo op hun lidkaart.

    * Ecocheques worden enkel aan de inkomkassa aanvaard.
    ** Maaltijdcheques worden enkel in onze horeca punten aanvaard.

    De toegangstarieven zijn vrijgesteld van btw, en kunnen onderhevig zijn aan wijzigingen.

    Koop hier je dagtickets online

  • Hoe kan ik een factuur krijgen?

    Je kassaticket is een geldig betaalbewijs voor je boekhouding. Wil je toch een factuur voor voldaan? Dan kan je een aanvraagformulier voor ‘factuur voor voldaan’ bekomen aan de kassa (€ 5,00) of neem vóór je bezoek contact op met ons salesteam B2B op 03 224 89 36.

  • Hoe kan ik een cadeaubon kopen?

    Wij bieden cadeaubonnen aan vanaf 25 euro. Je kan een cadeaubon als volgt verkrijgen:

    • dagelijks aan onze kassa's en de ledendienst van Planckendael,
    • bestel je cadeaubon online en betaal in alle veiligheid. Je cadeaubon wordt binnen 2 werkdagen per post opgestuurd.
    • Bestellen kan ook via overschrijving op rekening BE23 7755 9575 1991 met vermelding ‘cadeaubon’. Wij sturen dan een bon ter waarde van het betaalde bedrag naar het adres dat op de overschrijving vermeld staat. Indien de bon naar een ander adres gestuurd mag worden, dan kan je dat in de mededeling vermelden. Gelieve te rekenen op een verwerkingstijd van 14 dagen. 
  • Hoe kan ik vanuit Nederland betalen per bank?

    Betalingen vanuit Nederland kunnen gebeuren op onze rekening bij Belfius – Iban: BE51 7895 8587 4762 / Bic: GKCCBEBB. 

Dieren en huisdieren

  • Zijn de dieren buiten bij erg koud weer?

    Bij erg koud weer kunnen onze dieren zelf kiezen of ze in hun binnenverblijf blijven of naar buiten gaan. Sommige dieren, zoals de kleine panda's voelen zich juist in hun nopjes bij koud weer. Maar ook in hun binnenverblijven kan je heel wat dieren blijven bewonderen: denk maar aan de olifanten, de giraffen en de bonobo's. Er zijn dus, ook bij koud weer, heel wat dieren te zien in Planckendael.

  • Ik wil graag meer info over de dieren in Planckendael

    Dat kan! Wie zich inschrijft voor onze nieuwsbrief, ontvangt de meest actuele nieuwtjes over onze dieren.

    Ook via onze verschillende social media kanalen blijf je op de hoogte:

  • Mag ik een dier mee naar huis nemen?

    Neen, onze dieren zijn geen huisdieren. Ze stellen speciale eisen voor verzorging, voedsel, huisvesting en ze zijn op enkele uitzonderingen na niet tam. Sommigen zijn zelfs ronduit gevaarlijk. Volgens internationaal gemaakte afspraken verhuizen onze dieren alleen naar andere EAZA-dierentuinen (Europese Vereniging voor Dierentuinen en Aquaria), bijvoorbeeld in het kader van een kweekprogramma.

    Wie toch graag een ‘beestig’ cadeau uit Planckendael wil meenemen, kan terecht in onze shop waar superlieve knuffeldieren wachten om te worden geadopteerd.

  • Mag ik een huisdier meebrengen?

    Neen, bezoekers mogen niet met hun huisdier in het park. Daarin moeten we streng zijn, want dit kan immers gevaarlijk zijn voor de veiligheid en de gezondheid van onze eigen dieren en van onze bezoekers. We hebben ook geen kennel waar we honden kunnen opvangen. De enige uitzondering die we hier maken, is voor assistentie- of geleidehonden (bijvoorbeeld voor visueel of motorisch gehandicapten).

  • Mijn huisdier is ziek. Kan ik bij jullie terecht?

    Voor de beste zorgen van een huisdier kan je terecht bij je dierenarts.

  • Ik heb een dier dat ik graag wil schenken aan Planckendael, kan dat?

    Het is voor ons onmogelijk om dieren aan te nemen van particulieren en dit om verschillende redenen. Plaatsgebrek bijvoorbeeld, maar ook raszuiverheid of overaanbod. Om een gezonde dierenpopulatie te behouden, worden dieren bijna uitsluitend uitgewisseld tussen de EAZA-dierentuinen (Europese Vereniging voor Dierentuinen en Aquaria), en wel volgens heel stricte voorschriften. Wie een dier heeft en dat liever niet meer zelf verzorgt, gaat best naar een dierenasiel of een dierenspeciaalzaak om zich verder te informeren.

  • Mogen wij de dieren voederen?

    Al onze dieren krijgen een aangepast, evenwichtig samengesteld dieet dat streng wordt gecontroleerd door de dierenarts, de biologen en de verzorgers. Wij vragen je dan ook met aandrang om onze dieren niet te voederen. Zelfs ‘gezonde’ dingen zoals wortelen of bananen kunnen sommige dieren slecht bekomen en hun verteringssysteem helemaal in de war brengen.

    Wij vragen je tevens om de vogels die vrij in ons park vliegen niet te voederen.

    Zie je onze dieren toch graag eens smullen? Raadpleeg dan ons dagprogramma voor de voedermomenten!

  • Ik wil een dier strelen, mag dit?

    De meeste dieren van de dierentuin zijn geen huisdieren maar wilde dieren. Om te vermijden dat er ongelukken gebeuren, moeten wij erg voorzichtig te werk gaan. Hoewel veel dieren er niet erg gevaarlijk uitzien, kunnen ze omwille van hun kracht en hun gewicht toch accidenten veroorzaken. Onze verzorgers zijn speciaal opgeleid om met deze dieren om te gaan en beperken het directe contact zoveel mogelijk.

  • Waar kan ik meer te weten komen over de onderzoeksprojecten van de Planckendael wetenschappers?

    Hier vind je meer info over het CRC (Centre for Research and Conservation) en haar activiteiten. Deze wetenschappelijke cel is een belangrijk onderdeel van de KMDA. De CRC medewerkers verrichten wetenschappelijk werk in ZOO Antwerpen en in Planckendael maar eveneens ‘in situ’, ter plekke in het buitenland (bijvoorbeeld BioBrasil, het project rond de goudkopleeuwaapjes in Brazilië). Het CRC kan op internationale faam en erkenning rekenen.

  • Kan ik met een gekwetste vogel of gekwetst wild dier in Planckendael terecht?

    Wij zorgen er uiteraard voor dat de dieren in onze parken zo optimaal mogelijk verzorgd worden. Helaas is het niet mogelijk om daarnaast huisdieren van particulieren of gekwetste wilde dieren te verzorgen. Je kan steeds terecht bij één van de erkende Opvangcentra voor Vogels en Wilde Dieren (VOC), overkoepeld en ondersteund door Vogelbescherming Vlaanderen. Deze centra staan in voor de opvang, de verzorging en de revalidatie van inheemse, wilde vogels, zoogdieren en reptielen/amfibieën. Op de website van het VOC vindt u een lijst met alle contactgegevens van de verschillende centra.

Praktisch

  • Kan ik iets eten in Planckendael?

    Je kan terecht voor een snelle hap of een uitgebreidere warme schotel in onze zelfbedieningsrestaurants Toepaja en De Ooievaar. In de Wapiti en in de Bonobo Snacks bieden wij ook verscheidene snacks aan. Meer info vind je hier.

  • Mogen we gebruik maken van de restaurants om ons lunchpakket op te eten? Zijn we dan verplicht om iets te consumeren?

    Van 1 november tot en met 31 maart kan je picknicken in de Toepaja en De Ooievaar mits je één drankje consumeert per persoon. Van 1 april tot en met 31 oktober is picknicken niet toegelaten in Toepaja, wel in De Ooievaar mits je één drankje bestelt per persoon. Heel het jaar door kan je terecht in De Wapiti, daar is drankafname niet verplicht. Uiteraard zijn er ook verschillende plaatsen in het park (buiten de restaurants) waar je je boterhammen kan verorberen.

  • Ik kom met de auto. Waar kan ik parkeren?

    Planckendael beschikt over twee ruime parkings. Download hier het plan van Planckendael.

    • Parking 1: aan de inkom - 400 plaatsen
    • Parking 2: aan de overkant van het dierenpark - 1600 plaatsen. Een tunneltje onder de Leuvensesteenweg brengt je veilig tot aan de inkom.
    • Parkeerticket: € 8,00/dag, € 20,00/jaar extra optie voor abonnees
  • Kan ik een kinderwagen of bolderkar huren?

    In Planckendael kan je inderdaad bolderkarren en kinderwagens huren (aan de hoofdingang). Een bolderkar kost je € 6,00/dag (€ 10,00 waarborg), een kinderwagen € 3,00/dag (€ 10,00 waarborg).

  • Is het mogelijk een digitaal grondplan van Planckendael door te sturen?

    Download hier het plan van Planckendael. Als je in het park zelf bent, vind je gratis plannen vlakbij de hoofdingang.

  • Zijn er opbergkastjes aanwezig?

    Neen, Planckendael beschikt niet over opbergkastjes.

  • Kan ik een B-dagtrip nemen en wat kost dit?

    Ja, dat kan. Hier vind je alle info over de B-dagtrips.

  • Mag ik fotograferen en filmen in Planckendael?

    Natuurlijk mag je fotograferen en filmen om mooie souvenirs aan een dagje Planckendael mee naar huis te nemen. Beroepsfotografen dienen wel vooraf toestemming aan te vragen (03 224 89 36). In sommige gebouwen is het gebruik van een flitslicht echter verboden om de dieren niet te storen.

  • Zijn de toiletten gratis?

    Ja, een toiletbezoek is gratis.

  • Ik ben iets verloren in Planckendael, hoe kan ik dit terugkrijgen?

    Wij doen er graag alles aan om een verloren voorwerp terug bij zijn eigenaar te krijgen.

    Wat doe je als bezoeker?

    Ben je nog in Planckendael, ga dan zeker langs bij de portier aan de hoofdingang. Daar worden alle gevonden voorwerpen verzameld. Laat daar je naam en telefoonnummer achter en een omschrijving van het voorwerp dat je verloren bent.

    Ben je al thuis? Mail ons dan op info@planckendael.be met de datum waarop je het voorwerp verloren bent én een goede omschrijving (kleur, maat, tekst, opvallende kenmerken, ...)

    Wat doen wij?

    Wanneer we een verloren voorwerp kunnen identificeren, nemen we steeds contact op met de eigenaar.

    Volgende teruggevonden zaken sturen we onmiddellijk op naar de betrokken instanties:

    • SIS kaart naar het RIZIV
    • IK, paspoort en rijbewijs naar het gemeentehuis van uitgifte
    • Bankkaart naar een hoofdzetel van de desbetreffende bank
    • Abonnementskaart KMDA naar je adres

     

Groepen

Abonnementen

  • Hoe vernieuw ik mijn abonnement?

    Als je al lid bent en je hebt al digitale lidkaarten, dan kan je je abonnement eenvoudig verlengen

    Verleng online

    1. Ga naar www.planckendael.be/verleng
    2. Hou je abonnementskaart bij de hand en log in.
    3. Klik op ‘verlengen’ achter je ZOO/Planckendael abonnement, daarna op ‘bevestigen’
    4. Had je vorig jaar parking en wens je dit te verlengen? Klik dan op ‘verder winkelen’, vervolgens op ‘verlengen’ bij het artikel Parking Planckendael en ‘bevestigen’
    5. Ja kan online betalen door op ‘doorgaan’ te klikken.

    Wij verlengen de geldigheidsduur met een jaar. De chip in je digitale lidkaart wordt geactiveerd en je behoudt je huidige digitale kaart. Je krijgt enkele dagen na ontvangst van de betaling een bevestigingsbrief. Indien je een parkingabonnement betaalde, wordt dit ook geactiveerd op je digitale lidkaart. Je kan de slagbomen van de parking in Planckendael openen door de digitale kaart te scannen aan de slagboom.

    Bij onze ledenservice

    Je kan ook zelf naar onze ledenservice komen. Je hoeft geen pasfoto's mee te brengen. Wij nemen ter plaatse een digitale foto van je. Indien je een gezinsabonnement neemt, wordt hetzelfde gedaan voor aanwezige gezinsleden. Wij maken dan ook voor hen een persoonlijk pasje. De extra voordelen van het abonnement (korting bij andere parken, gratis toegang) kan je gebruiken van zodra iedereen een eigen DIGITALE pasje heeft.

    Aan de automaten aan de ingang van het park

    Duid op de automaat de knop 'abonnees' aan en volg de opgegeven procedure. Snel en eenvoudig. Let op: Je kan enkel bij de automaat verlengen als er niets wijzigt aan je gezinssituatie tov het jaar voordien.

  • Hoe kan ik een abonnement aankopen?

    Ben je nog geen lid, dan kan je je abonnement op volgende manieren aanvragen.

    Bestel online

    Vraag uw abonnement aan online en betaal in alle veiligheid.

    Via onze ledendienst

    Ga langs bij onze ledendienst in Planckendael of ZOO Antwerpen. Wij maken ter plaatse foto's van elk gezinslid. De betaling gebeurt ter plaatse. Er zijn verschillende betaalmogelijkheden. Je kan je abonnementskaarten onmiddellijk meenemen. (Gezinsleden die niet aanwezig kunnen zijn, komen bij hun eerstvolgende bezoek langs om hun kaart te laten maken. Je kan ook de identiteitskaart van de afwezige personen meenemen, dan wordt die foto overgenomen voor je abonnementskaart)

    Vragen?

    Gebruik het contactformulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op. U kan onze ledendienst ook telefonisch bereiken:

    ZOO Antwerpen: 03 202 45 63
    Planckendael: 015 45 09 26

  • Moet ik pasfoto's meebrengen voor een nieuw abonnement?

    Je hoeft geen pasfoto's mee te brengen. Wij nemen ter plaatse een digitale foto van je. Indien je een gezinsabonnement neemt, wordt hetzelfde gedaan voor de aanwezige gezinsleden. Gezinsleden die bij je eerste bezoek niet aanwezig zijn, kunnen later binnenspringen of via de website een pasfoto toevoegen. Wij maken dan ook voor hen een persoonlijk pasje. De extra voordelen van het abonnement (korting bij andere parken, gratis toegang) zijn enkel geldig op vertoon van je persoonlijk abonnement.

  • Kan ik als grootouder een abonnement kopen en mijn kleinkind meenemen?

    Als grootouder is het mogelijk om voor jezelf en eventueel je partner een abonnement aan te kopen. Bekijk onze verschillende formules. Met een geldig abonnement kan je aan onze kassa en ledendienst, en dit zowel in de ZOO als in Planckendael, terecht voor een kleinkinderkaart.

  • Mijn kind is net 3 jaar geworden. Heeft hij/zij een eigen pasje nodig?

    Kinderen vanaf 3 jaar hebben een eigen pasje nodig. Je kan ons de naam en geboortedatum van je kindje doormailen. Nadien kan je inloggen via de website en zo een foto opladen. Wij sturen je dan de digitale kaart toe. Je kan hiervoor ook bij uw eerstvolgend bezoek aan Planckendael of de ZOO Antwerpen bij de ledendienst terecht. Wij maken dan graag een extra kaartje bij. Vanaf nu werken wij met digitale kaartjes, dus nemen we de foto ter plaatse.

  • Moet ik mijn adreswijziging doorgeven?

    Graag ontvangen wij je adreswijziging zodat u het ZOO magazine tijdig en op het juiste adres ontvangt. Indien je ons een mailtje stuurt met je naam, nieuw en oud adres, passen wij dit graag voor je aan. Je adres wijzigen kan niet online, omdat wij je privacy belangrijk vinden. Gelieve wijzigingen in samenstelling van het gezin of adres per mail door te geven aan ledendienst@kmda.org. Je kan wel je pasfoto’s opladen om je digitale lidkaarten aan te vragen en je abonnement online verlengen. Hiervoor moeten alle verplichte velden onder de tab “Mijn Account” ingevuld zijn.

  • Hoe krijg ik mijn dagtickets terugbetaald bij aankoop van een abonnement?

    Indien je een abonnement aankoopt bij de ledendienst in Planckendael of ZOO Antwerpen, wordt het bedrag van de dagtickets verrekend wanneer het abonnement voor je wordt aanmaakt. De dagtickets worden enkel terugbetaald indien je het abonnement aankoopt binnen de 5 dagen na aankoop van de dagtickets en tegen afgifte van de tickets. Het terugbetaalde bedrag is maximaal de waarde van het abonnement dat je aankoopt.

    Wat moet je doen? Heel eenvoudig!

    Volg de volgende stappen voor een terugbetaling van je dagtickets

    U kan enkel voor de personen die op uw abonnement staan een terugbetaling aanvragen van uw dagtickets. Bij aankoop van een gezinsabonnement voor bijvoorbeeld 2 ouders en 1 kind kunnen geen tickets voor 3 volwassenen en 2 kinderen terugbetaald worden.

  • Tot wanneer is mijn abonnement nog geldig?

    Log in en bekijk hoe lang je abonnement nog geldig is.

Werken/stage in Planckendael

  • Ik wil graag werken in Planckendael/ZOO Antwerpen/Serpentarium. Wat moet ik doen?

    Wij houden geen werfreserve bij. Je houdt best zelf onze vacatures in het oog. Op onze websites vind je een up-to-date overzicht van de huidige vrije functies. Indien een vacature je interesse wekt en je meent te voldoen aan de vereisten vind je in de jobomschrijving hoe je kan reageren.

  • Ik ben student en wil graag werken in ZOO Antwerpen/Planckendael/Serpentarium. Wat moet ik doen?

    Wij schakelen jaarlijks studenten in op onze afdelingen Food Services (horeca) en Guest Services (onthaal en shops). Het is niet mogelijk om als student in de dierverzorging te werken! Studenten worden voornamelijk tijdens de vakantieperiodes ingeschakeld.

    Vereisten:

    • Je bent minstens 18 jaar.
    • Je kan werken volgens de 475-uren regel.

    Je kan als student spontaan solliciteren naar personeelsdienst@kmda.org met cv en motivatiebrief. Hou er rekening mee dat we heel veel sollicitaties krijgen, en dat we slechts een beperkt aantal studenten kunnen plaatsen.

    Let ook op: we kunnen zelden met zekerheid zeggen of we je al dan niet zullen kunnen tewerkstellen in de gevraagde periode. Vaak worden studenten pas 'last minute' ingeschakeld. Als we toch een kans zien om je aan het werk te zetten, zullen we je zelf contacteren.

  • Kan ik stage lopen bij ZOO Antwerpen/Planckendael/Serpentarium?

    Het is mogelijk om stage te lopen bij Planckendael, maar het aantal stageplaatsen dat wij kunnen bieden is beperkt. We vermelden daarom al dat stages bij de dierverzorging enkel kunnen in meewerkstages én blokstages (maandag tot en met vrijdag) van minimaal 4 aansluitende weken en dit voor studenten van 18 jaar of ouder.
    Stuur je aanvraag  en een kopie van je cv naar personeelsdienst@kmda.org. Om de stageaanvraag goed te kunnen evalueren vragen wij dat je ons zeker de volgende informatie verschaft:

    • Het doel van je stage? Wat verwacht je van ons?
    • Je leeftijd?
    • Waar studeer je? Bij welke onderwijsinstelling?
    • Welke studierichting volg je?
    • In welk jaar van uw studierichting zit je?
    • Van wanneer tot wanneer zou de stage lopen (exacte begin- en einddata graag)?

    Wij bekijken de stageaanvraag en bezorgen je zo snel mogelijk een antwoord.

  • Kan ik vrijwilligerswerk doen bij ZOO Antwerpen/Planckendael/Serpentarium?

    Het is mogelijk om vrijwilligerswerk te doen in ZOO Antwerpen, Planckendael of het Serpentarium. Wij zullen elke aanvraag individueel bekijken en beantwoorden. Let wel op, vanwege de wettelijke bepalingen rond vrijwilligerswerk en veiligheid op het werk, alsook de begeleiding die een vrijwilliger van onze medewerkers vereist, kunnen we niet op alle vragen positief reageren. Om in aanmerking te komen voor vrijwilligerswerk bij de dieren moet je een opleiding dierverzorging volgen of gevolgd hebben en minstens 18 jaar zijn.

    Stuur je aanvraag en een kopie van je cv naar personeelsdienst@kmda.org. Om de aanvraag goed te kunnen evalueren, vragen wij dat je zeker de volgende informatie verschaft:

    Wij bekijken je aanvraag intern en bezorgen je zo snel mogelijk een antwoord.

    • Waarom wil je graag vrijwilligerswerk doen in Planckendael? Wat is je motivatie?
    • Waar wil je vrijwilligerswerk doen: ZOO Antwerpen, Planckendael of het Serpentarium?
    • Heb je een voorkeur voor bepaald werk (administratief, educatief, tuin, onderhoud verblijven/gebouwen …)?
    • Welke opleidingen heb je gevolgd?
    • Welke relevante werkervaringen of hobby’s heb je?
    • Hoelang zou je vrijwilligerswerk willen doen?
    • Hoeveel dagen per week ben je beschikbaar? Over welke dagen gaat het?
  • Ik zou graag studies dierverzorging volgen. Kan ik die bij jullie doen? En zo niet, waar wel?

    Wij geven geen interne opleidingen dierverzorging. Het is voor ons ook moeilijk om een specifieke opleiding aan te raden. U kan best contact opnemen met gespecialiseerde opleidingscentra, of rechtstreeks bij de verschillende scholen ten rade gaan. Hieronder geven wij enkele adressen.

    IN BELGIË

    IN NEDERLAND

Scholen